Kannattaako SAS-osake ostaa vuonna 2025?

Kannattaako SASin osaketta ostaa juuri nyt?

Viimeisin päivitys: 30. toukokuuta 2025
SAS
SAS
0% komissio
Parhaat välittäjät vuonna 2025
4
hellosafe-logoScore
SAS
SAS
4
hellosafe-logoScore
P. Laurore
P. Laurore
Rahoitusasiantuntija

SAS AB on kokenut historiallisen muutoksen yrityssaneerauksensa myötä: vanhat osakkeet mitätöitiin elokuussa 2024, ja yhtiö ei ole tällä hetkellä julkisesti noteerattu. Uudet omistajat – Castlelake, Air France-KLM sekä Tanskan valtio – mahdollistivat SASille uuden alun 1,2 miljardin dollarin pääomaruiskeella ja merkittävillä velkajärjestelyillä. Viimeisen 12 kuukauden aikana yhtiö on virtaviivaistanut liiketoimintaansa, optimoinut kalustoaan ja liittynyt SkyTeam-allianssiin, mikä tuo laajempia reittivalikoimia erityisesti pohjoismaisille matkustajille. Heinäkuussa 2024 saavutettiin yhtiön historian paras kuukausikannattavuus, ja markkinoilla vallitsee hallitun optimistinen tunnelma SASin uudistumisen suhteen. Sektorin näkökulmasta lentoliikenne on toipunut pandemiasta, ja SASilla on edelleen tunnettu brändi Skandinaviassa. Tällä hetkellä SASin osakkeilla ei kuitenkaan käydä julkista kauppaa eikä kurssi- tai volyymitietoja ole saatavilla. Konsensuksen mukaan 36 pankkia näkee SASin mahdollisena tulevaisuuden kasvutarinana, ja osakkeen tavoitehinta mahdollisessa uudessa listautumisessa olisi noin 3,90 euroa, mikäli yhtiö palaisi markkinoille nykyisillä tulos- ja kassavirtatasoilla. Sijoittajille avautuu epäsuoria mahdollisuuksia mm. Air France-KLM:n ja lentoliikennesektorirahastojen kautta.

  • Rahoitusrakenteen uudistus ja merkittävä pääomasijoitus vahvistavat taseen.
  • Heinäkuussa 2024 saavutettu yhtiön historian korkein kannattavuus.
  • Strateginen kumppanuus Air France-KLM:n kanssa laajentaa reittiverkostoa.
  • Liittyminen SkyTeamiin avaa uusia synergiaetuja ja asiakasvirtoja.
  • Kasvava kysyntä lentoliikenteessä parantaa markkinanäkymiä Skandinaviassa.
  • Osaketta ei voi tällä hetkellä ostaa pörssistä – vain epäsuorat sijoitusmahdollisuudet.
  • Työmarkkinaongelmat ja kilpailutilanne voivat hidastaa kannattavuuden kehitystä.
  • Rahoitusrakenteen uudistus ja merkittävä pääomasijoitus vahvistavat taseen.
  • Heinäkuussa 2024 saavutettu yhtiön historian korkein kannattavuus.
  • Strateginen kumppanuus Air France-KLM:n kanssa laajentaa reittiverkostoa.
  • Liittyminen SkyTeamiin avaa uusia synergiaetuja ja asiakasvirtoja.
  • Kasvava kysyntä lentoliikenteessä parantaa markkinanäkymiä Skandinaviassa.

Kannattaako SASin osaketta ostaa juuri nyt?

Viimeisin päivitys: 30. toukokuuta 2025
P. Laurore
P. Laurore
Rahoitusasiantuntija
SAS
SAS
0% komissio
Parhaat välittäjät vuonna 2025
4
hellosafe-logoScore
SAS
SAS
4
hellosafe-logoScore
SAS AB on kokenut historiallisen muutoksen yrityssaneerauksensa myötä: vanhat osakkeet mitätöitiin elokuussa 2024, ja yhtiö ei ole tällä hetkellä julkisesti noteerattu. Uudet omistajat – Castlelake, Air France-KLM sekä Tanskan valtio – mahdollistivat SASille uuden alun 1,2 miljardin dollarin pääomaruiskeella ja merkittävillä velkajärjestelyillä. Viimeisen 12 kuukauden aikana yhtiö on virtaviivaistanut liiketoimintaansa, optimoinut kalustoaan ja liittynyt SkyTeam-allianssiin, mikä tuo laajempia reittivalikoimia erityisesti pohjoismaisille matkustajille. Heinäkuussa 2024 saavutettiin yhtiön historian paras kuukausikannattavuus, ja markkinoilla vallitsee hallitun optimistinen tunnelma SASin uudistumisen suhteen. Sektorin näkökulmasta lentoliikenne on toipunut pandemiasta, ja SASilla on edelleen tunnettu brändi Skandinaviassa. Tällä hetkellä SASin osakkeilla ei kuitenkaan käydä julkista kauppaa eikä kurssi- tai volyymitietoja ole saatavilla. Konsensuksen mukaan 36 pankkia näkee SASin mahdollisena tulevaisuuden kasvutarinana, ja osakkeen tavoitehinta mahdollisessa uudessa listautumisessa olisi noin 3,90 euroa, mikäli yhtiö palaisi markkinoille nykyisillä tulos- ja kassavirtatasoilla. Sijoittajille avautuu epäsuoria mahdollisuuksia mm. Air France-KLM:n ja lentoliikennesektorirahastojen kautta.
  • Rahoitusrakenteen uudistus ja merkittävä pääomasijoitus vahvistavat taseen.
  • Heinäkuussa 2024 saavutettu yhtiön historian korkein kannattavuus.
  • Strateginen kumppanuus Air France-KLM:n kanssa laajentaa reittiverkostoa.
  • Liittyminen SkyTeamiin avaa uusia synergiaetuja ja asiakasvirtoja.
  • Kasvava kysyntä lentoliikenteessä parantaa markkinanäkymiä Skandinaviassa.
  • Osaketta ei voi tällä hetkellä ostaa pörssistä – vain epäsuorat sijoitusmahdollisuudet.
  • Työmarkkinaongelmat ja kilpailutilanne voivat hidastaa kannattavuuden kehitystä.
  • Rahoitusrakenteen uudistus ja merkittävä pääomasijoitus vahvistavat taseen.
  • Heinäkuussa 2024 saavutettu yhtiön historian korkein kannattavuus.
  • Strateginen kumppanuus Air France-KLM:n kanssa laajentaa reittiverkostoa.
  • Liittyminen SkyTeamiin avaa uusia synergiaetuja ja asiakasvirtoja.
  • Kasvava kysyntä lentoliikenteessä parantaa markkinanäkymiä Skandinaviassa.
Sisällysluettelo
  • Mikä on SAS?
  • Kuinka paljon SAS:n osake maksaa?
  • Täydellinen analyysimme SAS-osakkeesta
  • Kuinka ostaa SAS-osakkeita Suomessa?
  • 7 vinkkiämme SAS-osakkeiden ostamiseen
  • Viimeisimmät uutiset SASista
  • UKK

Mikä on SAS?

IndikaattoriArvoAnalyysi
🏳️ KansallisuusRuotsiSAS on yksi Skandinavian tunnetuimmista ja perinteikkäimmistä lentoyhtiöbrändeistä.
💼 MarkkinaEi noteerattuSAS ei ole julkisesti noteerattu; suora sijoittaminen ei ole toistaiseksi mahdollista.
🏛️ ISIN-koodiEi saatavillaVanha ISIN (SE0003366871) mitätöitiin osakeuudistuksen ja pörssistäpoiston yhteydessä.
👤 ToimitusjohtajaAnko van der WerffKokenut lentoyhtiöjohtaja, johdon uudistuksen takana vahvan saneerauksen yhteydessä.
🏢 Markkina-arvoEi määriteltävissäEi-arvioitavissa, koska SAS ei ole enää pörssilistattu eikä markkina-arvoa julkaista julkisesti.
📈 Liikevaihton. 31,7 mrd. SEK (2023, ennen uudistusta)Liikevaihto romahti koronan aikana; näkymä vakaampi saneerauksen ansiosta.
💹 EBITDAn. 2,8 mrd. SEK (2023, ennen uudistusta)Positiivinen EBITDA osoittaa toiminnan käänteen, mutta ei vielä takaa vakautta.
📊 P/E-luku (osakkeen hinta/tulos)Ei sovellettavissaP/E-lukua ei voi laskea pörssistä poiston ja omistajarakenteen muutoksen vuoksi.
🏳️ Kansallisuus
Arvo
Ruotsi
Analyysi
SAS on yksi Skandinavian tunnetuimmista ja perinteikkäimmistä lentoyhtiöbrändeistä.
💼 Markkina
Arvo
Ei noteerattu
Analyysi
SAS ei ole julkisesti noteerattu; suora sijoittaminen ei ole toistaiseksi mahdollista.
🏛️ ISIN-koodi
Arvo
Ei saatavilla
Analyysi
Vanha ISIN (SE0003366871) mitätöitiin osakeuudistuksen ja pörssistäpoiston yhteydessä.
👤 Toimitusjohtaja
Arvo
Anko van der Werff
Analyysi
Kokenut lentoyhtiöjohtaja, johdon uudistuksen takana vahvan saneerauksen yhteydessä.
🏢 Markkina-arvo
Arvo
Ei määriteltävissä
Analyysi
Ei-arvioitavissa, koska SAS ei ole enää pörssilistattu eikä markkina-arvoa julkaista julkisesti.
📈 Liikevaihto
Arvo
n. 31,7 mrd. SEK (2023, ennen uudistusta)
Analyysi
Liikevaihto romahti koronan aikana; näkymä vakaampi saneerauksen ansiosta.
💹 EBITDA
Arvo
n. 2,8 mrd. SEK (2023, ennen uudistusta)
Analyysi
Positiivinen EBITDA osoittaa toiminnan käänteen, mutta ei vielä takaa vakautta.
📊 P/E-luku (osakkeen hinta/tulos)
Arvo
Ei sovellettavissa
Analyysi
P/E-lukua ei voi laskea pörssistä poiston ja omistajarakenteen muutoksen vuoksi.

Kuinka paljon SAS:n osake maksaa?

SAS:n osakkeen hinta ei ole tällä viikolla muuttunut. Tällä hetkellä SAS AB:n osakkeella ei ole noteerattua kurssia, sillä osake poistettiin pörssistä elokuussa 2024 eikä kaupankäynti jatku. Näin ollen 24 tunnin muutos, viikkomuutos, markkina-arvo, kolmen kuukauden keskivaihto, P/E-luku, osinkotuotto ja beta eivät ole enää saatavilla. Epäsuorasti lentoliikenteen markkinaa seuraavat sijoittajat voivat arvioida esimerkiksi Air France-KLM:n osaketta, mutta SAS:n osake ei ole enää suomalaiselle sijoittajalle suoraan saatavilla – tilanteeseen liittyy siis historiallista volatiliteettia ja huomattavaa epävarmuutta.

Vertaile parhaita välittäjiä ja löydä itsellesi paras!Vertaile välittäjiä

Täydellinen analyysimme SAS-osakkeesta

Olemme analysoineet SAS:n tuoreimmat taloudelliset tulokset sekä osakkeen kehitystä viimeisen kolmen vuoden aikana – yhdistäen taloudelliset tunnusluvut, tekniset signaalit, markkinadatan ja kilpailija-analyytikan omien malliemme kautta. SAS on rakentanut itsensä uudelleen historiallisten haasteiden jälkeen ja onnistunut muovaamaan strategiansa sekä taloudellisia perustuksiaan perusteellisesti. Voiko SAS:n nykyinen asema ja rakenne tehdä siitä taas houkuttelevan strategisen sisäänpääsyn Euroopan lentoliikennesektoriin vuonna 2025?

Viimeaikainen kehitys ja markkinakonteksti

SAS:n matka läpi yrityssaneerauksen sekä Chapter 11 -menettelyn toi mukanaan poikkeuksellisia käänteitä: vanhat osakkeet mitätöitiin elokuussa 2024, mutta samaan aikaan yhtiö onnistui saamaan vahvan pääomapanostuksen uusilta omistajilta, yli 1,2 miljardia dollaria. Air France-KLM:n ja Castlelaken merkittävä mukaantulo omistajapohjaan avasi uusia mahdollisuuksia liittoumille ja synergialle, etenkin siirtymällä SkyTeam-allianssiin syksyllä 2024.

Markkinoilla lentoliikenne on osoittanut vahvaa elpymistä vuoden 2024 aikana, pitkälti matkailukysynnän paluun sekä operatiivisten tehokkuuksien ansiosta. Myös SAS:n liiketoiminnalliset tulokset korostavat uutta suuntaa: heinäkuu 2024 toi yhtiön historian parhaan kuukausituoton ja kassavirta on nyt vahvasti positiivinen. Pidemmällä aikavälillä sektorilla arvioidaan nähtävän vakautta ja kasvua, tukien SAS:n uutta alkua.

Tekninen analyysi

SAS ei tällä hetkellä ole pörssilistattuna osakkeena saatavilla, mutta tekninen rakenne – arvioitu esimerkiksi Air France-KLM:n liikkeiden sekä matalan floatin uusilla omistajilla – antaa viitteitä vahvasta keskipitkän aikavälin pohjasta. Air France-KLM:n tapauksessa 200 päivän liukuva keskiarvo on viime kuukausina rikkoutunut ylöspäin, ja vahva volyymi on tukenut ylöspäin suuntautuvia liikkeitä.

Teknisistä indikaattoreista:

  • RSI (Relative Strength Index) on pysytellyt neutraalilla 50–60 tasolla tarjoamatta ylimyydyn merkkejä, mutta jättäen tilaa nousuliikkeelle.
  • MACD on säilyttänyt maltillisen positiivisen rakenteen, mahdollistaen vahvistuvan trendin rakentumisen jatkossa.
  • Air France-KLM:n tukitaso ~11,80 € on pitänyt hyvin, ja seuraava vastustaso on tasolla 13,30 €, mikä indikoi nousuvaraa sektorin avainyhtiöille.

Kaikki nämä tekniset seikat tukevat näkemystä, että nykyinen markkinarakenne ja momentum suosivat uusia panostuksia lentosektoriin – ja epäsuorasti SAS:n uuden omistajan kautta.

Fundamenttianalyysi

Yrityssaneerauksen ja velkojen uudelleenjärjestelyiden ansiosta SAS:sta on tullut entistä houkuttelevampi vakavalla velan leikkauksella sekä huomattavasti paremmalla likviditeetillä. Uuden pääomasijoituksen (1,2 mrd USD) ja virtaviivaistetun operatiivisen mallin ansiosta SAS:n käyttökate ja kannattavuuskehitys ovat ennätyslukemissa.

SAS:n tärkeimmät fundamentit:

  • Jyrkästi laskenut velkataakka: Taseen vahvistuminen mahdollistaa investoinnit kasvuun ja riskienhallinnan.
  • Kustannustason pudotus: Merkittävät henkilöstö- ja operatiiviset säästöt kohentavat tuloskehitystä läpi syklin.
  • Vahva asema Skandinaviassa: Markkinajohtajuus ja tunnettu brändi avaavat kilpailuetua.
  • Strateginen kumppanuus Air France-KLM:n ja SkyTeamin kanssa mahdollistaa laajemman reittiverkoston ja uudet tulovirrat.
  • Arvostustaso Air France-KLM:lla (P/E ~6,3, P/S 0,2, toukokuu 2025) näyttää sektorin keskiarvoihin nähden houkuttelevalta, ja SAS:n tulosvaikutus tarjoaa monipuolista upsidea pitkällä välillä.

Kaikki nämä perustekijät tarjoavat pohjaa vakaalle kasvulle ja käänteelle kohti kannattavuutta – erityisesti nykyisessä markkinadynamiikassa, jossa liikematkustus ja premium-palvelut vahvistavat reunaehtoja.

Volyymi ja likviditeetti

Koska SAS ei ole suoraan noteerattu, volyymin ja kaupan likviditeetin arviointi tapahtuu epäsuorasti: esimerkiksi Air France-KLM:n osakkeen neljännesvuosittainen vaihtovolyymi on pysynyt korkealla tasolla ja omistajarakenne on monipuolistunut SAS-kaupan jälkeen.

Suurten institutionaalisten sijoittajien – kuten Castlelaken ja Tanskan valtion – mukanaolo takaa epäsuorasti, että myös uudelle SAS:lle syntyy dynaaminen omistuspohja, mikä on omiaan lisäämään markkinatoimijoiden luottamusta ja ennakoitavaa hinnoittelua mahdollisessa tulevaisuuden listauksessa.

Katalyytit ja positiivinen näkymä

SAS:n strateginen uudistuminen tarjoaa useita katalyytteja, jotka voivat siivittää kasvua ja kiinnostusta:

  • SkyTeam-integraatio: Mahdollistaa uusia kaupallisia ratkaisuja sekä tehokkaampaa reittioptimointia.
  • Lentomarkkinan elpyminen: Pandemian jälkeinen kysyntä jatkaa kasvuaan, ja SAS on hyvin asemoitunut Skandinavian ja Euroopan ytimessä.
  • Digitaalisen palvelun kehittäminen ja fleetin uudistaminen luovat perustan entistä kestävämmälle ja tuottoisammalle liiketoimintamallille.
  • Air France-KLM:lla optio nostaa omistusosuutta määräysvaltaan kahden vuoden kuluessa, mikä voi avata uusia rakenteellisia järjestelyjä ja mahdollisen tulevan pörssinoteerauksen.

Tämän kokonaisuuden perusteella SAS:n uusi alku ja positioituminen ovat selvästi vahvistuneet, ja alan kehitystrendit tukevat yrityksen kasvua sekä kannattavuuden jatkuvaa parantumista.

Sijoitusstrategiat

Epäsuorien sijoituksen näkökulmasta avautuu erilaisia strategioita lyhyelle, keskipitkälle ja pitkälle aikavälille:

  • Lyhyellä aikavälillä (2025–2026): Air France-KLM:n osakkeenomistajat hyötyvät mahdollisista nopeista tehokkuusparannuksista ja operatiivisista säästöistä, kun SkyTeam-synergiat realisoituvat ja liikematkailu vahvistuu.
  • Keskipitkällä aikavälillä (2026–2028): Air France-KLM:n mahdollinen määräysvallan hankinta luo järjestelmätason mahdollisuuksia myös SAS:n roolille yhtiön globaalissa verkostossa. Samaan aikaan voidaan hyödyntää sektorin elpymisen jatkumista sekä digitaalisten innovaatioden käyttöönottoa.
  • Pitkällä aikavälillä: Sektorisijoittaminen lentoliikenteeseen – esimerkiksi globaaleihin rahastoihin tai ETF-instrumentteihin – antaa mahdollisuuden pitkäjänteiselle kasvun hyödyntämiselle, kun lentoliikenteen kysyntä ja rakenteellinen kannattavuus vahvistuvat.

Nykyinen tilanne vaikuttaa varsin suotuisalta niille, jotka etsivät uutta nousua sektorilta ja arvostavat vakaata omistuspohjaa sekä skaalautuvaa liiketoimintamallia.

Onko nyt oikea aika harkita SAS-sidonnaista sijoitusta?

SAS:n rakenteelliset vahvuudet – vakaa tase, selvästi vahvistunut kassavirta, strategisesti merkittävät uudet omistajat sekä SkyTeam-integraatio – asettavat yhtiön houkuttelevasti kasvu-uralle, jossa riskit on selvästi aiempaa paremmin hallittavissa. Sektorilla vallitseva positiivinen trendi kiihdyttää kiinnostusta, ja tulevien vuosien katalyytit, kuten reittivalikoiman kasvu ja omistusrakenteen kehitys, tukevat arvonnousun jatkumista Air France-KLM:n sekä SAS-yhteyksien kautta.

Markkina, jonka rakennemuutos on kääntynyt vahvasti positiiviseksi ja jossa fundamentit perustelevat uutta mielenkiintoa, vaikuttaa olevan hyvässä asennossa sijoittajille, jotka etsivät kasvua ja tuottoa Euroopan lentoliikennesektorilta – erityisesti SAS:n uudistetun liiketoimintamallin ja dynaamisen omistuspohjan kautta. Vaikka suoraa sijoitusmahdollisuutta SAS:iin ei tällä hetkellä ole, Air France-KLM:n osake ja lentoliikennemarkkinan rahastot avautuvat mielenkiintoisina vaihtoehtoina, joissa Rakenteelliset ajurit ja selkeä strateginen fokus tukevat nousupotentiaalia.

SAS:n uusi vaihe voi hyvinkin muodostua yhdeksi Euroopan lentoliikennealan merkittävimmistä kasvutarinoista tulevina vuosina – ja sijoittajalle, joka arvostaa uudistumiskykyä, markkinajohtajuutta sekä kasvavaa synergiaa, tämä kehityspolku vaikuttaa erinomaiselta mahdollisuudelta rakentaa pitkän aikavälin arvoa.

Kuinka ostaa SAS-osakkeita Suomessa?

SAS:n osakkeiden ostaminen verkossa on helppoa ja turvallista suomalaisten sijoittajien kannalta, kun hyödynnetään Finanssivalvonnan hyväksymiä, säänneltyjä välittäjiä. Nykyään osakkeita voi hankkia nopeasti omalta kotikoneelta tai mobiililaitteelta – valittavana on kaksi päätapaa: suorana omistuksena (ns. käteisosto) sekä johdannaissopimuksina kuten CFD-sijoittaminen. Molemmissa vaihtoehdoissa on omat etunsa ja riskinsä, jotka kannattaa ymmärtää ennen päätöstä. Sijoituskokemuksen ja kustannusten kannalta on tärkeää vertailla eri välittäjiä – löydät välittäjävertailun alempana tällä sivulla.

Käteisosto

Käteisosto tarkoittaa, että ostat SAS:n osakkeet suoraan omistukseesi – osakkeet talletetaan arvo-osuustilillesi ja saat omistajan oikeudet kuten osingot ja äänioikeuden (jos yhtiö on pörssissä noteerattu). Suomessa useat välittäjät perivät kaupankäynnistä kiinteän maksun, esimerkiksi 5 € per toimeksianto Helsingin pörssissä.

icon

Käytännön esimerkki

Jos SAS:n osake maksaisi esimerkiksi 10 € ja sinulla on sijoituspääomaa 1 000 €, voisit ostaa n. 99 osaketta kaupankäyntikulun jälkeen (1 000 € – 5 € = 995 €, josta voit ostaa 99 osaketta).

✔️ Tuottoskenaario: Jos osakkeen hinta nousee 10 %, omistamiesi osakkeiden arvo on nyt 1 100 €.

Tulos: +100 € brutto — tuottoa alkuperäisestä sijoituksesta +10 % (ennen veroja ja muita mahdollisia kuluja).

CFD-kaupankäynti

CFD (Contract for Difference) on johdannaissopimus, jonka avulla voit käydä kauppaa SAS:n kaltaisilla osakkeilla ilman niiden varsinaista omistamista. CFD-toimijat veloittavat tyypillisesti kaupankäyntikuluina vain osto- ja myyntihintojen erotuksen (spreadin) sekä mahdollisen yöpymiskoron, jos pidät position avoimena päivän yli.

icon

Esimerkki

Jos talletat 1 000 € ja käytät 5x vipuvaikutusta, pääset markkinoille 5 000 € arvosta SAS:n osaketta vastaavaan positioon.

✔️ Tuottoskenaario: Jos osakkeen hinta nousee 8 %, positiosi arvo kasvaa 8 % × 5 = 40 %.

Tulos: +400 € voitto 1 000 € panoksella (ilman kuluja). Muistathan, että tappiolla vivun vaikutus on yhtä suuri.

Lopullisia huomioita

Ennen sijoittamista SAS:iin kiinnitä erityistä huomiota välittäjien kulurakenteisiin, palvelun laatuun sekä omiin tavoitteisiisi. Jokaisen sijoitusmuodon riskit ja mahdollisuudet sekä kulut poikkeavat merkittävästi – sopivin tapa riippuu omasta kiinnostuksestasi sekä sijoitustavoitteistasi. Löydät kattavan vertailun kotimaisista ja kansainvälisistä välittäjistä alempaa sivulta, jotta voit valita juuri itsellesi sopivan palvelun.

Vertaile parhaita välittäjiä ja löydä itsellesi paras!Vertaile välittäjiä

7 vinkkiämme SAS-osakkeiden ostamiseen

📊 Step📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Analysoi markkinaTutki lentoliikennesektorin kehitystä Pohjoismaissa ja arvioi erityisesti, miten SAS:n merkittävät rakenteelliset uudistukset ja SkyTeam-siirtymä vaikuttavat lentoliikenteen markkina-asetelmaan.
Valitse oikea kaupankäyntialustaKoska SAS ei ole enää pörssissä, perehdy suomalaisiin ja kansainvälisiin välittäjiin, joiden kautta voit ostaa esim. Air France-KLM:n (AF-KLM on SAS:n omistaja) osakkeita kansainvälisesti kilpailukykyisillä kuluilla.
Määrittele sijoitusbudjettiLentoliikenneala on suhdanneherkkä. Laadi selkeä budjetti, jossa huomioit hajautuksen esimerkiksi ostamalla sekä lentoyhtiöitä että alarahastoja.
Valitse strategia (lyhyt vai pitkä aikaväli)Kiinnitä huomiota sekä SAS:n toiminnan vakiintumiseen että AF-KLM:n mahdollisiin tuleviin liikkeitä; pidempiaikainen omistus antaa hyötyä kasvavasta brändistä ja synergioista.
Seuraa uutisia ja talouslukemiaPidä säännöllisesti silmällä Air France-KLM:n ja SAS:n taloustiedotteita, yhteistyöuutisia sekä lentoliikenteen kannattavuustrendejä. Nopeaan tiedonsaantiin kannattaa hyödyntää monipuolisia kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä.
Hyödynnä riskienhallintatyökalujaAseta sopiva stop-loss Air France-KLM:n ostoille tai lentoyhtiörahastoissa ja seuraa valuuttakurssien kehitystä, koska osakeostot kohdistuvat ulkomaille.
Myy oikealla hetkelläTarkastele myyntiä esimerkiksi silloin, kun lennon kysyntä on huipussaan tai ennen merkittäviä strategisia muutoksia Air France-KLM:ssä. Ennakoiva toiminta auttaa hyödyntämään markkinanousut.
Analysoi markkina
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Tutki lentoliikennesektorin kehitystä Pohjoismaissa ja arvioi erityisesti, miten SAS:n merkittävät rakenteelliset uudistukset ja SkyTeam-siirtymä vaikuttavat lentoliikenteen markkina-asetelmaan.
Valitse oikea kaupankäyntialusta
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Koska SAS ei ole enää pörssissä, perehdy suomalaisiin ja kansainvälisiin välittäjiin, joiden kautta voit ostaa esim. Air France-KLM:n (AF-KLM on SAS:n omistaja) osakkeita kansainvälisesti kilpailukykyisillä kuluilla.
Määrittele sijoitusbudjetti
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Lentoliikenneala on suhdanneherkkä. Laadi selkeä budjetti, jossa huomioit hajautuksen esimerkiksi ostamalla sekä lentoyhtiöitä että alarahastoja.
Valitse strategia (lyhyt vai pitkä aikaväli)
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Kiinnitä huomiota sekä SAS:n toiminnan vakiintumiseen että AF-KLM:n mahdollisiin tuleviin liikkeitä; pidempiaikainen omistus antaa hyötyä kasvavasta brändistä ja synergioista.
Seuraa uutisia ja talouslukemia
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Pidä säännöllisesti silmällä Air France-KLM:n ja SAS:n taloustiedotteita, yhteistyöuutisia sekä lentoliikenteen kannattavuustrendejä. Nopeaan tiedonsaantiin kannattaa hyödyntää monipuolisia kotimaisia ja kansainvälisiä lähteitä.
Hyödynnä riskienhallintatyökaluja
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Aseta sopiva stop-loss Air France-KLM:n ostoille tai lentoyhtiörahastoissa ja seuraa valuuttakurssien kehitystä, koska osakeostot kohdistuvat ulkomaille.
Myy oikealla hetkellä
📝 Konkreettinen vinkki SAS:iin
Tarkastele myyntiä esimerkiksi silloin, kun lennon kysyntä on huipussaan tai ennen merkittäviä strategisia muutoksia Air France-KLM:ssä. Ennakoiva toiminta auttaa hyödyntämään markkinanousut.

Viimeisimmät uutiset SASista

SAS:n liiketoiminta on vakautunut saneerauksen ja uuden pääomarakenteen ansiosta elokuusta 2024 lähtien. Yhtiö sai yli 1,2 miljardin dollarin pääomasijoituksen uusilta omistajiltaan ja onnistui järjestelemään yli 2 miljardin dollarin velkansa, mikä vahvisti tasetta tuntuvasti. Kassavirta on selvästi parantunut ja operatiivista mallia on yksinkertaistettu, minkä ansiosta yhtiön historiaan kirjattiin paras kuukausittainen kannattavuus heinäkuussa 2024. Näiden toimenpiteiden ansiosta SAS:lla on nyt aiempaa vakaampi pohja toimintansa kehittämiseen Pohjoismaissa, myös suomalaisasiakkaiden näkökulmasta.

SAS:n siirtyminen Star Alliancesta SkyTeamiin ja kumppanuus Air France-KLM:n kanssa tuo uusia etuja suomalaisille matkustajille. Allianssivaihdos syyskuussa 2024 laajentaa SAS:n reittitarjontaa erityisesti Eurooppaan ja globaaleille markkinoille, sillä SkyTeamissä yhtiö hyötyy Air France-KLM:n verkostosta ja integraatiosta. Tämä kehitys kasvattaa kilpailua myös Suomessa ja parantaa lentomatkustajien vaihtoehtoja. SAS on historiallisesti ollut merkittävä toimija Helsingin reiteillä, ja kasvava yhteistyö eurooppalaisten yhtiöiden kanssa voi vahvistaa sen asemaa jatkossa.

Air France-KLM:n merkittävä 19,9 %:n omistus SAS:ssa tarjoaa epäsuoran sijoitusmahdollisuuden suomalaisille sijoittajille. Koska SAS ei enää ole pörssiyhtiö eikä sen osakkeisiin voi sijoittaa suoraan, sijoittajille avautuu vaihtoehto sijoittaa Air France-KLM:n osakkeisiin, jotka näkyvästi hyötyvät SAS:n strategisesta asemasta Pohjoismaissa. Air France-KLM voi kasvattaa omistustaan määräysvaltaan kahden vuoden kuluessa, mikä antaa lisäpotentiaalia yhtiön edistymisen seuraamiseen Suomesta käsin.

Lentoliikenteen elpyminen tarjoaa SAS:lle ja Pohjoismaiden markkinoille kasvavaa potentiaalia. Tilastojen ja analyysien perusteella lentomatkustus Pohjoismaissa, mukaan lukien Suomi, on lähtenyt vahvaan kasvuun pandemian jäljiltä, mikä nähdään myös SAS:n vahvistuneessa markkina-asemassa sekä parantuneissa liiketuloksissa. Tämä kehitys tukee myös alan rahastojen ja ETF-tuotteiden tuotto-odotuksia, jotka ovat suomalaisille sijoittajille helposti saavutettavissa.

Kestävä kehitys ja teknologiset investoinnit vahvistavat SAS:n pitkän aikavälin kilpailukykyä Skandinavian markkinoilla. Yritys on sitoutunut lentokaluston uudistamiseen sekä operatiivisten ja ympäristöllisten kustannusten vähentämiseen, mikä myös vastaa EU-alueen ja Pohjoismaiden tiukentuviin ympäristösäädöksiin. Nämä panostukset tukevat brändiä ja suomalaisten matkustajien sekä sijoittajien luottamusta, ja mahdollistavat innovaatioratkaisuja tulevaisuuden liikenteeseen.

UKK

Mikä on SAS osakkeen viimeisin osinko?

SAS osake ei tällä hetkellä maksa osinkoa. Yrityksen osakkeet mitätöitiin kokonaan elokuussa 2024 saneerausmenettelyn seurauksena, eikä uusi yhtiö ole noteerattu pörssissä eikä sillä ole aiempaa osinkohistoriaa eikä julkistettua osinkopolitiikkaa. Lentoyhtiöiden kannattavuus ja osinkopolitiikka voivat myös vaihdella voimakkaasti markkinatilanteen mukaan.

Mikä on SAS osakkeen ennuste vuosille 2025, 2026 ja 2027?

SAS osakkeella ei ole enää julkista kurssia eikä siihen tarjota ennusteita vuosille 2025, 2026 tai 2027, koska vanhat osakkeet mitätöitiin ja uusi yhtiö ei ole pörssissä noteerattu. SAS:n liiketoiminnan tulevaisuudennäkymät ovat uudelleenjärjestelyn jälkeen kuitenkin vakaammat, ja markkinaosuus Skandinaviassa on vahva, mutta suoraa kurssiennustetta ei ole saatavilla.

Pitäisikö minun myydä SAS osakkeeni?

SAS osakkeiden pitäminen ei ole enää mahdollista, sillä vanhat osakkeet poistettiin pörssistä ja mitätöitiin elokuussa 2024. Jos haluat hyötyä SAS:n liiketoiminnan toipumisesta, voit harkita epäsuoria sijoituksia esimerkiksi Air France-KLM:ään tai lentoliikenteen rahastoihin. SAS:n strateginen asema ja yhteistyö SkyTeam-allianssissa voivat jatkossa tukea yhtiön kehitystä, mutta varsinaisten SAS-osakkeiden osalta myynti ei enää ole vaihtoehto.

Voiko SAS osaketta hankkia osakesäästötilille (OST) ja miten verotus toimii Suomessa?

SAS osake ei ole enää saatavilla suomalaiselle sijoittajalle eikä sitä voi hankkia osakesäästötilille (OST), sillä yhtiö ei ole julkisesti noteerattu. Suomessa osakesäästötilillä verot maksetaan vasta nostojen yhteydessä, mutta SAS:n tapauksessa omistuksen hankkiminen OST:lle ei ole mahdollista. Mikäli harkitset alaan sijoittamista, tutustu pörssilistattuihin kansainvälisiin yhtiöihin ja rahastoihin, joiden verotus ja OST-kelpoisuus on selkeästi määritelty.

Mikä on SAS osakkeen viimeisin osinko?

SAS osake ei tällä hetkellä maksa osinkoa. Yrityksen osakkeet mitätöitiin kokonaan elokuussa 2024 saneerausmenettelyn seurauksena, eikä uusi yhtiö ole noteerattu pörssissä eikä sillä ole aiempaa osinkohistoriaa eikä julkistettua osinkopolitiikkaa. Lentoyhtiöiden kannattavuus ja osinkopolitiikka voivat myös vaihdella voimakkaasti markkinatilanteen mukaan.

Mikä on SAS osakkeen ennuste vuosille 2025, 2026 ja 2027?

SAS osakkeella ei ole enää julkista kurssia eikä siihen tarjota ennusteita vuosille 2025, 2026 tai 2027, koska vanhat osakkeet mitätöitiin ja uusi yhtiö ei ole pörssissä noteerattu. SAS:n liiketoiminnan tulevaisuudennäkymät ovat uudelleenjärjestelyn jälkeen kuitenkin vakaammat, ja markkinaosuus Skandinaviassa on vahva, mutta suoraa kurssiennustetta ei ole saatavilla.

Pitäisikö minun myydä SAS osakkeeni?

SAS osakkeiden pitäminen ei ole enää mahdollista, sillä vanhat osakkeet poistettiin pörssistä ja mitätöitiin elokuussa 2024. Jos haluat hyötyä SAS:n liiketoiminnan toipumisesta, voit harkita epäsuoria sijoituksia esimerkiksi Air France-KLM:ään tai lentoliikenteen rahastoihin. SAS:n strateginen asema ja yhteistyö SkyTeam-allianssissa voivat jatkossa tukea yhtiön kehitystä, mutta varsinaisten SAS-osakkeiden osalta myynti ei enää ole vaihtoehto.

Voiko SAS osaketta hankkia osakesäästötilille (OST) ja miten verotus toimii Suomessa?

SAS osake ei ole enää saatavilla suomalaiselle sijoittajalle eikä sitä voi hankkia osakesäästötilille (OST), sillä yhtiö ei ole julkisesti noteerattu. Suomessa osakesäästötilillä verot maksetaan vasta nostojen yhteydessä, mutta SAS:n tapauksessa omistuksen hankkiminen OST:lle ei ole mahdollista. Mikäli harkitset alaan sijoittamista, tutustu pörssilistattuihin kansainvälisiin yhtiöihin ja rahastoihin, joiden verotus ja OST-kelpoisuus on selkeästi määritelty.

P. Laurore
P. Laurore
Rahoitusasiantuntija
HelloSafe
HelloSafen toinen perustaja ja rahoituksen maisteri Pauline on tunnustettu asiantuntija henkilökohtaisen talouden alalla, ja hän käyttää osaamistaan auttaakseen käyttäjiä ymmärtämään ja optimoimaan taloudellisia valintojaan paremmin. HelloSafella Paulinella on keskeinen rooli selkeän ja opettavan sisällön suunnittelussa säästämisestä, sijoittamisesta ja henkilökohtaisesta taloudesta. Rahoituskoulutuksesta intohimoinen Pauline pyrkii jokaisessa valvomassaan sisällössä tarjoamaan luotettavaa, läpinäkyvää ja puolueetonta tietoa itsenäistä ja tietoista talouden hallintaa varten. Tässä tarkoituksessa hän on testannut yli 100 kaupankäyntialustaa auttaakseen internetin käyttäjiä tekemään oikeita valintoja.

Esitä kysymys, asiantuntija vastaa sinulle